Buenos días!! Cuánto tiempo sin pasar por aquí.
Bueno, os voy a copiar la carta que he recibido del Sindicat de Greuges por todas las quejas que pusimos (lo habrá recibido más gente). Recibí otra anterior pero solo me decía que realizaban gestiones.
Estoy contenta de que al menos parece que esta señora parece que se ha leído las quejas (4 hojas de respuesta), a ver si sirve para algo.
Por lo demás, solo deciros que todo genial, mi hija contentísima a pesar de haber entrado un mes y medio casi tarde y aprobando todo. Sí se puede!
Un abrazo a todos.
"Senyora, Us escric amb relació a la vostra queixa sobre les disfuncions i la manca de transparència en el procés d'admissió al grau de medicina a les universitats públiques catalanes. La institució ha rebut diverses queixes amb relació a aquesta qüestió. D'acord amb l'estudi que s'ha fet de la situació, es va fer arribar una resolució el dia 14 de juny al Departament de Recerca i Universitats en què es posava de manifest que existia un gran moviment en l'oferta i demanda de places del Grau de Medicina durant el procés d'assignació i reassignació de places, en la fase de matrícula i també en la fase posterior, amb l'anul·lació d'algunes matrícules un cop finalitzat el procés d'assignació de places. Es feia constar que la situació exposada a les queixes es deu a la gran demanda d'aquests estudis i que la forta vocació dels estudiants que hi opten fa que molts d'aquests futurs estudiants d'arreu d'Espanya estiguin disposats a desplaçar-se lluny del seu lloc de residència per accedir-hi, tot fent ús del sistema de Districte únic i “jugant” amb les possibilitats que el procés d'admissió a les universitats públiques arreu d'Espanya faciliten. D'aquesta manera, els estudiants, tot exercint el seu dret i d'acord amb la normativa vigent, participen de tants processos de preinscripció a les diferents comunitats autònomes com volen per disposar de més opcions d'accedir al grau Atès que els processos de preinscripció són independents entre comunitats, es pot assignar cada estudiant a dues o més universitats públiques simultàniament. Els estudiants es valen dels processos de reassignació de les diferents universitats per reubicar-se a la universitat de preferència, i causen baixa en el moment de matrícula, després de l'assignació, ja no cursant la matrícula, o posteriorment mitjançant l'anul·lació de la matrícula. Alguns dels estudiants que ja han accedit a la plaça desitjada segueixen figurant a la llista d'espera perquè les llistes d'espera no Síndic de Greuges de Catalunya Passeig de Lluís Companys, 7 08003 Barcelona Tel 900 124 124 (gratuït) Fax 933 013 187
[email protected]
es depuren durant tot el procés de reassignacions segons sembla sinó només en la primera reassignació, i en cada procés de reassignació s'ofereix la plaça a un nombre de persones dins la llista d'espera sense tenir en compte si aquestes segueixen interessades en la plaça encara. Per atendre les fluctuacions de la demanda que aquest comportament genera i amb la finalitat de cobrir totes les places ofertades, d'acord amb el Reial Decret 412/2014 i l'obligació de cobrir totes les vacants existents, així de poder fer efectiva la despesa que suposa per al sistema públic una plaça d'estudis universitaris, les Universitats oferten un nombre superior de places per cada grau. En el cas del grau de medicina el nombre de places que s'ofereixen en cada reassignació encara és més superior que als altres graus, per cobrir les eventualitats esmentades. Tot i això, tal i com reconeixen les mateixes universitats, un cop finalitzat el procés de preinscripció i matrícula es produeixen algunes anul·lacions de matrícula que se sumen a les anul·lacions per reassignació que sí que es cobreixen, que expliquen que, un cop iniciat el curs, el nombre d'estudiants real pugui ser inferior al nombre de places ofertades. Certament la situació en el cas dels estudis de medicina és especialment greu per la forta demanda que hi ha i les elevades notes de tall que es demanen i també per la manca de professionals que els sistema públic de salut demanda. Aquesta darrera qüestió ha estat objecte de recomanacions per part de la institució amb relació a la necessitat d'augmentar places per cobrir les vacants existents sobretot en algunes especialitats. Alguns estudiants consideren, a més, que la informació que es facilita durant tot el procés que finalitza a finals del mes d'octubre, no els permet conèixer les possibilitats reals d'accedir a les places sol·licitades i decidir en base a aquestes expectatives fins ben entrat el curs. Saber el nombre d'estudiants en llista d'espera que realment volen accedir a les places vacants i les notes de tall que tenen en cada reassignació podria afegir transparència i seguretat. Ateses les consideracions fetes es van fer arribar alguns suggeriments per millorar la situació: -Determinar si la Resolució EMC/1385/2021, de 7 de maig, per la qual es fa públic el calendari de la preinscripció i la matrícula universitàries per al curs acadèmic 2021- 2022, permet mantenir oberta la inscripció i matrícula durant tot el curs acadèmic als efectes de cobrir vacants existents i poder donar compliment a l'article 7.2 del Reial Decret 412/2014, mitjançant el qual s'estableix la normativa bàsica dels procediments d'admissió als ensenyaments universitaris oficials de Grau i valorar poder mantenir obert el procés en cas de vacants o arbitrar un mecanisme alternatiu per donar-hi resposta. -Decidir si l'existència de vacants es deu al funcionament del Districte Únic universitari i si existeix algun mecanisme de coordinació entre comunitats autònomes que permetin detectar estudiants que s'han preinscrit en diferents Universitats al mateix temps, per tal de poder cursar les baixes més ràpidament. En cas que considereu que els mecanismes existents no són suficients, es va suggerir plantejar-ho en el si del Conferència General de Política Universitària. -Determinar si el motiu de la sobreoferta i sobreadmissió i el mecanisme previst per regular l'oferta i demanda de places en el procés de preinscripció i admissió es deu a l'intent de regulació d'aquest fenomen i la possibilitat de disposar d'altres eines més efectives per acurar l'oferta i demanda de places públiques. -Estudiar la manera de fer més àgil i transparent el procés de manera que els estudiants puguin disposar d'informació a temps real dels moviments que es produeixen en cada procés de preinscripció del grau sol·licitat als efectes de poder decidir i valorar les alternatives de què disposen. En aquest sentit el fet de disposar d'informació sobre el nombre d'estudiants que també han sol·licitat la plaça al grau i universitat d'elecció i la nota de tall de què disposen pot ser positiu als efectes de la transparència en el procés. A la resposta que ha fet arribar el Departament a la institució, respecte les recomanacions esmentades, s'indica que: -No es valora reobrir el procés de preinscripció extraordinària del mes de febrer a les possibles places vacants causades per baixes voluntàries un cop finalitzat el procés de matrícula per seguretat jurídica i transparència del procés i en compliment del RD 412/2014. -La coordinació entre comunitats autònomes per tal de poder controlar més el procés de preinscripció múltiple existent i les conseqüències que comporta es limita a determinar les dates límit de preinscripció, publicació de llistes d'admesos i d'inici de matriculació a les universitats públiques acordat en el si de la Conferència General de Política Universitària. De la resposta donada s'entén que els suggeriments fets en el sentit d'establir mecanismes de coordinació que permetin detectar estudiants que s'han preinscrit en diferents universitats al mateix temps, no és considera idoni, atès que cada comunitat autònoma té autonomia en la gestió del procés de preinscripció i matrícula universitària. I en virtut d’aquest fet cada comunitat estableix les formes d’organització, els procediments i els terminis més adequats d’acord amb la seva realitat. -La informació disponible sobre l'assignació de places no es pot donar a temps real i s'ofereix en diferents períodes, a Catalunya es fan 13 assignacions que es publiquen immediatament a la web, on s'indica les places vacants existents i la nota de tall establerta, suficient d'acord amb la valoració que es fa. Ens hem tornat a adreçar al Departament de Recerca i Universitats, els hem comunicat que hem rebut la vostra queixa, i els hem indicat que, malgrat les dificultats existents i acceptant les consideracions i observacions fetes, observem que existeixen algunes pràctiques que podrien millorar la situació com podrien ser: -La depuració de la llista d'espera existent. En aquest sentit suggerim que durant el procés i abans de cada reassignació es pugui demanar als estudiants que consten a la llista d'espera si segueixen interessats en la plaça sol·licitada. -La publicació dels estudiants assignats i matriculats així com els que consten a la llista d'espera i les notes de tall corresponents en cada moment de reassignació, tot generant una major transparència del procés. Suggerim que, malgrat no es pugui publicar a temps real, en els diferents moments on es publiquen les assignacions, també s'ofereixi la informació respecte el nombre d'estudiants en llista d'espera i les notes de tall que tenen. -Una major coordinació entre comunitats autònomes per atendre aquest fenomen que, de segur preocupa també a la resta d'administracions autonòmiques, en garantia de l'aprofitament del diner públic, la informació i també del dret dels estudiants a cursar els seus estudis des del principi del curs acadèmic. En aquest sentit ens hem adreçat també al Defensor del Pueblo espanyol per tal que valori, en l'àmbit de les seves atribucions, la problemàtica a nivell estatal. Us informarem puntualment de la resposta rebuda."